DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Tvorba mapy

Kartograf - editor map
  • Program stáhneme v sekci "Ke stažení" a zkopírujeme do složky s hrou.

Tohle je první verze editoru map pro PC hru Legenda. Je možné, že naleznete některé chyby. V takovém případě nás informujte na diskuzi.

Popis funkcí myši

  • Levým tlačítkem myši se vkládá (objekty, terény, nebo gumuje), případně (ukazuje-li kurzor na budovu, či jednotku) edituje.
  • Pravým tlačítkem myši + tahnutím myši se scrooluje po mapě.

Lekce 1. - Jak vytvořit snadno a rychle funkční mapu.

V první mapě budu ukazovat příklad, jak založit jednoduchou mapu pro 2 hráče. Z nichž každý má jednu usedlost. Všem začátečníkům doporučuji si tento příklad zkusit a teprve až po jeho úspěšném spuštění experimentovat na vlastní pěst.

  • Spusťe program kartograf.exe (při prvním spuštění to chvíli potrvá, neboť si program musí vytvořit databázi objektů)
  • Program vám nabídne založit novou mapu. Rozměry můžete ponechat. Maximální rozměry mapy jsou [512x512]. Po té můžete scrollovat (pravým tlačítkem myši) po mapě. Zkuste si to.
  • Založte hráče player-1. v menu [projekt]-[Hráči]-[Založit hráče].  Zadejte jméno hráče (třeba Trpaslík), není důležité, je jen pro vaši orientaci. Vyberte rasu (prozatím nepoužívejte neutrální) a barvu hráče (doporučuji světlé barvy, naopak nedoporučuji používat černou). Můžete vyplnit i počáteční stav penězí a surovin. Kolonku [řídí počítač] a [povaha] nechte defaultní (jejich funkci vysvětlím později).
  • Založte hráče player-2. (podobně jako v předešlém odstavci)
  • Založte usedlost town-1. v menu [projekt]-[Usedlosti]-[Založit usedlost]-[...] Vyberte vhodnou usedlost pro hráče player-1. Jméno města je vcelku nedůležité (jen vám usnadní orientaci v mapě), ale je nutné vyplnit kolonku Patří hráči
  • Založte usedlost town-2. pro hráče player-2. (podobně jako v předešlém odstavci)
  • V menu [Nástrojové lišty]-[objekty]-[suroviny] v sezamu najděte zlatý důl (úplně na konci). Vložte ho na místo poblíž Radnice. A vyplňte výši zlata (může být v rozmezí 1 až 65535)
  • V menu [Nástrojové lišty]-[objekty]-[jednotky] v sezamu najděte dělníka. Vložte ho na místo poblíž Radnice. Neopomeňte vyplnit kolonku [Patří hráči], komu dělník patří. Ostatní kolonky můžete ponechat s defaultní hodnotou.
  • Nepovinné. Podobným způsobem můžete položit nějaké budovy. [Nástrojové lišty]-[objekty]-[budovy]
  • Mapu uložte [Mapa]-[Uložit jako] (C:\Program files\Legenda\Maps\) zadejte jméno mapy.
  • No a mapu máme hotovou. Takže vypněte kartografa a spusťte legendu. (Nedoporučuji spouštět legendu, pokud by kartograf zůstal spůštěný, nebo jen minimalizovaný.) Svou mapu spustíte v Legendě v menu [Nová hra]-[přihlaš se]-[Volitelná hra]. Pokud vám mapa funguje, můžete začít mapu vylepšovat a experimentovat. Je možné, že v kartografu objevíte nějaké chyby, pokud na ně narazíte, napište je do diskuze. Přeju hodně štěstí.
Lekce 2. - Podrobný popis menu.

[Mapa]

  • [Nová mapa] Založí novou mapu (maximálni rozměry mapy jsou 512x512)
  • [Otevřít mapu] Otevře uloženou mapu. Mapu jsou uloženou v adresáři Maps (C:\Program files\Legenda\Maps)
  • [Uložit] Ctrl+S Rychlé uložení mapy
  • [Uložit jako] Uloží mapu do zvoleného souboru

[Úpravy]

  • [Zpět] Ctrl+Z Krok zpět. Dokáže vrátit jeden (pouze jeden) krok editace nazpět. Je to pouze pro případ, že se designer uklikne.
  • [Zkopírovat] Ctrl+C Funkce ClipBoardu zde funguje trochu jinak. Pokud zvolíte tento příkaz dostanete se do "označovacího režimu" ve kterém (Levým tlačítkem myši + táhnutím myši) vámi zvolený úsek mapy zkopírujete do ClipBoardu. Je to výhodné pro rozkopírování většího množství Vámi sestavených objektů. A hlavně méně pracné.
  • [Vložit] Ctrl+V Vloží obsah ClipBoardu do mapy. Vložení se potvrdí Levým tlačítkem myši, nebo stornuje Pravým tlačítkem myši.
  • [Načíst obsah ze schránky] Načte do ClipBoardu předem uložený obsah ze souboru *.clp
  • [Uložit obsah do schránky] Uloží obsah ClipBoardu do souboru *.clp

[Nástrojové lišty]

  • [Mini mapa]Zobrazí minimalizovanou mapu v pravém horním rohu
  • [Typy pera] Zobrazí nástrojovou lištu pro pera. Perem se vkládají terény, stěny, úrovně(hory/doly) a objekty(budovy, jednotky, suroviny, další). Volby v této liště mají vliv na typ vkládání (vkládat bodově, úsečkou, plechovkou (plechovka je použitelná pouze pro terény)), jsou zde volby šířky pera a je umístěna guma (pro mazání objektů)
  • [Terény] Zobrazí nástrojovou lištu pro typu terénů a úrovní. - Dvojitým klikem myši na tlačítko s terénem, lze změnit typ terénu. Správná volba terénu má zásadní vliv na vzhled mapy. Můžete vytvořit dojem mapy temné, lávové, zasněžené, lesní, atd... zaškrtávátko [ztmavovat podle úrovní] má vliv na osvětlení terénů na hory/doly. !!!Pozor!!! tuhle volbu nedoporučuji zaškrtávat u světlých terénů(sníh, písek, atd...), ale jen pro tmavé terény. Ostatně i tak doporučuji s horama/dolama šetřit, protože ne vždy to vypadá pěkně.
  • [Stěny] Zobrazí nástrojovou lištu typu stěn pro tvorbu dungeonů(interiérů). Stěny můžete vkládat pravoúhlé i kosé, ale stěna nikdy nesmí stát na hrbolu(hory/doly). Také si pamatujte, že jednotky nikdy nemohou vkročit na políčko vedle stěny. Je proto zbytečné tam pokládat peníze, lahvičky, tlačítka.
  • [Objekty]
    • [Založit usedlost] Založí hlavní budovu (Radnici/Velitelský stan/Radu starších) pro novou usedlost. Pokud chcete zakládat usedlost, musíte mít založeného alespoň jednoho hráče.
    • [Budovy] Zobrazí nástrojovou lištu se seznamem budov. Budovy lze vkládat, máte-li založenou usedlost. Budovy lze filtrovat podle rasy a typu usedlosti.
    • [Jednotky]Z obrazí nástrojovou lištu se seznamem jednotek. Jednotky lze vkládat, máte-li založeného hráče. Jednotky lze filtrovat podle rasy.
    • [Suroviny] Zobrazí nástrojovou lištu se seznamem surovin(zlatá žíla, železná ruda, dračí kostra, kořínky, stromy), které lze těžit. U (zlaté žíly, železné rudy a dračí kostry) lze zadat výše (1..65535) suroviny. Počet stromů a kořínků volte obezřetně, aby mapa vypadala pěkně a přitom se nevytěžily příliš brzy.
    • [Příroda] Zobrazí nástrojovou lištu se seznamem přírodních objektů (stromy, keře, rákosí, obilí, kořínky, kytičky, atd...) Některé stromy a kořínky lze těžit. Lze vkládat určité náhodné typy stromů (bažinní, tropické, jehličnaté, atd...) Zadávat mezery stromů mezi sebou a výsledné lesy lze procentuelně míchat. Je to asi nejrychlejší tvorba (docela pěkně vypadajících) lesů.
    • [Další] Zobrazí nástrojovou lištu se seznamem dalších (kameny, skály, nábytek, trsy trávy, atd...) objektů. Právě většina těchto nedůležitých objektů dělá mapu pěknou.

[Nastavení]

  • [Obrátit směry posunu mapy] Obrátí směry scrollování (pravým tlačítkem myši) po mapě
  • [Vidět neprůchozí] Zvýrazní všechna neprůchozí políčka. Je zde lépe vidět kudy mohou/nemohou jednotky procházet.

[Projekt]

  • [Hráči]
    • [Založit hráče]
  • [Usedlosti]
    • [Založit usedlost]
Lekce 3. – Detailní nastavení.

Editace hráče

  • Jméno – jméno hráče. Můžete si vymyslet cokoliv (Rod barbarů, Obránci květinového údolí, Království jižní Marky) … Záleží jen na vaší fantazii. Toto jméno se zobrazuje pouze při výběru hráče.
  • Rasa – Rasu za níž bude hráč hrát. (za neutrální rasu může hrát pouze počítač)
  • Řídí počítač – Určuje, zda tohoto hráče ovládá počítač. Pokud nastavíte všem hráčům, že jsou řízeny počítačem, hra zpočátku nechá uživatele, aby si svého hráče vybral.
  • Povaha – určuje jaký vztah bude mít hráč s uživatelem. Doporučuji toto nastavení neměnit a vztahy zadávat v položce [Vztah s ostatními hráči]
  • Vztah s ostatními hráči – Zde lze zadat detailní vztahy jednotlivých hráčů. Kdo je s kým (Spojenec, Neutrál, Nepřítel).

Suroviny

  • Peníze – Počáteční počet zlata
  • Surovina – Počáteční počet sekundární suroviny (kostí, dřeva, železa, kořínků)
  • TAG – Speciální jedinečné číslo, podle nějž skripty poznají o jakého hráče se jedná. Ve skriptech se na toto číslo mohou vázat podmínky, kdy který hráč padne, vyhraje, atd…

Vynálezy (budovy, zbraně, kouzla, upgrade, jednotky)

  • Zde se nechá nastavit, která vynálezy/stavby/atd.. jsou zakázané, nebo zpočátku vynalezené, nebo nevynalezené. Tuto volbu používejte s maximální opatrností. Protože např. můžete povolit výstavbu paláce, ale zase můžete zakázat, cokoliv v paláci vynalézat. Čímž docílíte toho, že máte ve hře zbytečnou budovu která hráče bude stát hodně prostředků, aby nic nezískal.

AI omezení – Pokud chcete nějak omezit inteligenci počítače, dělá se to právě zde. Počítačového hráče můžete omezit:

  • Max dělníků – Maximálním počtem dělníků – hráč pomaleji těží a pomaleji staví.
  • Max budov – Maximální počet budov. Používá se hlavně v případě, kdy hráči postavíte na mapě celou usedlost a nechcete, aby vám ji inteligence nějak výrazně měnila. (civilní budovy staví inteligence nezávisle na této hodnotě)
  • Max vojáků – Určuje počet vojáků, jimiž může inteligence disponovat.
  • Min bojová skupina – Určuje minimální bojovou skupinu, jakou inteligence pošle na nepřítele.
  • Max bojová skupina – Určuje maximální bojovou skupinu, jakou inteligence pošle na nepřítele.

Editace usedlosti

  • Usedlost – Určuje typ usedlosti (osada, vesnice, město)
  • Jméno – Jméno usedlosti. Toto jméno se nikde nezobrazuje a je jen pro lepší orientaci designéra.
  • Rasa – Určuje které rase tato usedlost patří. Můžete stvořit i naprosto šílené kombinace, kdy hráč barbar, má elfské město, ke kterému patří trpasličí budovy. Je to jen na vaší fantazii.
  • Patří hráči – Kterému hráči tato usedlost zpočátku patří.
  • TAG - Speciální jedinečné číslo, podle nějž skripty poznají o jakou usedlost se jedná. Ve skriptech se na toto číslo mohou vázat podmínky, kdy který která usedlost začne/přestane patřit jakému hráči.

Editace stavby

  • Jméno – Jméno stavby
  • Rasa - rasa
  • Patří usedlosti – Určuje ke které usedlosti budova patří. Například můžete postavit věž v nepřátelské základně a tak podobně.
  • Výstavba – Určuje úplnost výstavby budovy.
  • Životů – Určuje poškození budovy.
  • TAG - Speciální jedinečné číslo, podle nějž skripty poznají o jakou budovu se jedná. Ve skriptech se na toto číslo mohou vázat podmínky, kdy který která budova bude zbořena, atd…
  • Pozorovatel – Vlastnost, kterou mají implicitně nastavenou pouze věže. Je to schopnost vidět neviditelné jednotky. Ale vy ji můžete nastavit, kterékoliv budově, nebo naopak některou věž oslepit.
  • Nezničitelná – Budova nejde zničit. Tato vlastnost se používala spíš pro testování a v normální hře je asi moc nevyužijete. (Já sám ji použil pouze v misi, kde nesměla být dostavěna katedrála.)

Editace jednotky

  • Jméno – Jméno jednotky
  • Útočné číslo – Útočné číslo značí schopnost způsobovat druhým zranění.
  • Obranné číslo – Obranné číslo značí schopnost odolávat zraněním.
  • Celkem životů – Určuje celkový počet životů.
  • Životy – Určuje implicitní výši zranění jednotky. (Tímto stavem může být jednotka přivedena do kritického zranění)
  • Patří hráči – Určuje hráče, kterému jednotka patří.
  • AI enabled – Určuje, zda má jednotka zapnutou inteligenci. Jednotka s vypnutou inteligencí nereaguje na nepřátele.
  • Agresivita – Určuje výši agresivity jednotky. Používá se spíše pro interiéry, kde jsou po chodbách rozmístěny skupinky nepřátelských jednotek.
  • Nízká – Jednotka stojí na místě a objeví-li nepřítele, vydá se za ním, ale pokud se nepřítel stáhne, vrátí se na svoji původní pozici.
  • Normální – Jednotka stojí na místě, ale objeví li nepřítele, okamžitě se po něm vrhne.
  • Vysoká – Jednotka okamžitě vyrazí za nejbližší nepřátelskou jednotkou a útočí do posledního dechu.
  • Směr – Určuje směr, kterým je jednotka zpočátku otočena.
  • Neviditelná – Určuje, zda-li je jednotka neviditelná. Tímto způsobem můžete „zneviditelnit“ libovolnou jednotku.
  • Pozorovatel - Vlastnost, kterou má implicitně jen duch, balón, vosa a beholder. Touto vlastností dokáže jednotka odhalovat neviditelné nepřátele.
  • Nesmrtelná - Jednota nejde zabít. Tato vlastnost asi nevyužijete a já sám ji použil jen v několika málo misích.
  • Nastavit hlídku - Nastaví jednotce hlídkování. Jednotka tak chodí mezi dvěma body a číhá na nepřítele. Hodí se spíše pro dungeony.
  • Zemřít – Tímto tlačítkem stvoříte mrtvolu na mapě. Tato mrtvola nemizí a nejde z ni vyčarovat kostlivec.
  • Reset – Nastaví všechny vlastnosti jednotky na implicitní.